Kim van den Bogaard (1983) was tot januari 2021 als postdoctoraal onderzoeker werkzaam
bij de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (Departement
Tranzo; Tilburg School of Social and Behavioral Sciences) van Tilburg University. In haar
onderzoek richtte zij zich op grensoverschrijdend gedrag van mensen met een verstandelijke
beperking en het inzetten van ervaringsdeskundigen binnen onderzoeksprojecten.
Daarnaast heeft zij onder andere in samenwerking met prof. dr. Petri Embregts meegewerkt
aan de ontwikkeling van een onderwijsmodule gericht op diagnostiek bij seksueel
misbruik en de ontwikkeling van de VerbanXdoos, een methode om zelfbeschadigend
gedrag in kaart te brengen.
Jac de Bruijn (1956) is toezichthouder en zelfstandig adviseur voor zorg en samenleving.
Voorheen was hij lid van de raad van bestuur van Prisma, hoofd behandeling en
gz-psycholoog. Als wetenschappelijk docent was hij werkzaam aan de opleiding Arts
Verstandelijk Gehandicapten ErasmusMC, alwaar nog gastdocent. Jac de Bruijn werkte
als redacteur en auteur mee aan Verstandelijke Beperking: definitie en context (2014), het
Handboek emotionele ontwikkeling en verstandelijke beperking (2017), het Handboek verstandelijke
beperking: vijfentwintig succesvolle methoden (2019) en Op je blauwe ogen – Verbinden en
vertrouwen in de zorg (2020).
Carmen van Bussel (1969) is orthopedagoog, gz-psycholoog, supervisor voor gedragswetenschappers
en EMDR-practitioner. Ze werkt ruim 25 jaar in de zorg voor mensen
met een verstandelijke beperking, voornamelijk als consulent voor het Centrum
voor Consultatie en Expertise (CCE). Zij is gespecialiseerd in het werken met mensen
met zelfverwondend gedrag en psychiatrische problemen. Daarnaast is zij docent
en spreker bij onder andere CCE, PAO Psychologie, RINO en Medilex.
Petri Embregts (1964) is bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Mensen met een verstandelijke
beperking: Psychopathologie en behandeling’ en geeft leiding aan de Academische
Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (Departement Tranzo; Tilburg School
of Social and Behavioral Sciences) van Tilburg University. Als onderzoeker kijkt zij hoe ervarings-,
professionele en wetenschappelijke kennis elkaar kunnen versterken, en nieuw
ontwikkelde kennis over mensen met een verstandelijke beperking .cht van betekenis
kan zijn in de dagelijkse praktijk. Naast haar hoogleraarschap is Embregts onder andere
als voorzitter betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Multidisciplinaire Richtlijnen
probleemgedrag en gedragsstoornissen bij volwassenen met verstandelijke beperkingen
en de Generieke module Psychische Stoornissen en LVB. Daarnaast is zij lid van de Wetenschappelijke
Adviesraad Commissie Care&Cure van Zorginstituut Nederland en editor/
redactielid van diverse (inter)nationale tijdschriften. Petri Embregts maakt deel uit van
de redactie van dit boek.
Noud Frielink (1987) is werkzaam als senior onderzoeker en onderzoeksco.rdinator bij de
Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (Departement Tranzo;
Tilburg School of Social and Behavioral Sciences) van Tilburg University. In zijn onderzoek
richt hij zich met name op de thema’s zelfbepaling en motivatie bij mensen met
een verstandelijke beperking en begeleidt hij samen met prof. dr. Petri Embregts diverse
promovendi binnen de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking.
Daarnaast is hij onder andere samen met Embregts een van de ontwikkelaars van Sterker
dan de kick, een motivatietraining voor mensen met een licht verstandelijke beperking en
verslavingsproblematiek.
Sanne Giesbers (1987) is werkzaam als senior onderzoeker bij de Academische Werkplaats
Leven met een verstandelijke beperking (Departement Tranzo; Tilburg School of Social
and Behavioral Sciences) van Tilburg University. In haar onderzoek richt zij zich met
name op de thema’s familierelaties en sociale netwerken van mensen met een verstandelijke
beperking. In 2020 promoveerde Giesbers op het proefschrift “It’s not who you
know, It’s how you know them, Support in formal and informal networks of people with
mild intellectual disability”.
Lex Hendriks (1962) is co.rdinator van de Methoden & Technieken-sectie bij Pedagogische
Wetenschappen en Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit
Nijmegen. Ook was hij associate lector aan de Hogeschool van Arnhem Nijmegen en
methodoloog bij de Academische Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking
(Departement Tranzo; Tilburg School of Social and Behavioral Sciences) van Tilburg University.
Pieter Hermsen (1960) is breed opgeleid (verpleegkunde, orthopedagogiek, bedrijfskunde).
Hij is begonnen als verpleegkundige in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking
en heeft daarna gewerkt in verschillende opleidingsfuncties, HRM en organisatieadvisering,
managementposities. Hij is de afgelopen zestien jaar werkzaam als bestuurder
in de langdurige zorg, voor mensen met een verstandelijke beperking, niet-aangeboren
hersenletsel en ouderen- en thuiszorg. En de laatste vijf jaar als bestuurder van Vivent. Hij
is auteur van diverse leerboeken voor verpleegkundigen en begeleiders en meerdere publicaties
in vaktijdschriften. Pieter Hermsen maakt deel uit van de redactie van dit boek.
Frans Hoogeveen (1957) is gz-psycholoog en zelfstandig gevestigd specialist dementiezorg.
Hij studeerde ontwikkelingspsychologie en experimentele gedragsanalyse in Leiden
en promoveerde op een serie wetenschappelijke studies naar lerend vermogen bij mensen
met een verstandelijke beperking. Frans Hoogeveen werkt in de klinische praktijk voor
mensen met dementie en hun naasten. Van 2009 tot 2017 was hij lector psychogeriatrie
aan De Haagse Hogeschool. Hij was van 2009 tot 2022 hoofdredacteur van Denkbeeld,
vakblad over dementie. Frans Hoogeveen is auteur van vele boeken en artikelen.
www.franshoogeveen.com
Martijn Houkes (1972) is GZ-psycholoog en seksuoloog NVVS. Hij is werkzaam bij MENT
GGZ en bij de polikliniek LVB-GGZ van ’s Heeren Loo Advisium. Hij werkt als behandelaar
met mensen met verstandelijke beperking die psychische, psychiatrische of seksuologische
problemen ondervinden. Bij ’s Heeren Loo is hij daarnaast aandachtsfunctionaris
voor de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling en trainer seksualiteit voor
medewerkers van ’s Heeren Loo vanuit de ’s Heeren Loo Academie.
Kitty Jurrius (1977) is Programmaleider Leven met hersenletsel bij de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde
van Radboudumc. Ze doet onderzoek naar de zorg en ondersteuning van
mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Ze brengt samenwerken met ervaringsdeskundigen
in het onderzoek in de praktijk, onder meer in onderzoek naar maatschappelijke
participatie van mensen met NAH. Kitty Jurrius is bestuurder bij de Hersenletselalliantie
en is hoofd van het Kenniscentrum NAH+.
Rob Keukens (1952) is inhoudelijk adviseur GGZ Ecademy en Mental Health Consultant
Global Initiative on Psychiatry. In die laatste hoedanigheid is hij betrokken bij internationale
projecten, vooral op het vlak van mensenrechten en geestelijke gezondheidszorg.
Rob Keukens maakte jarenlang deel uit van de redactie dit boek.
Adinda Lichtendahl (1957) studeerde gezondheidswetenschappen en onderwijskunde. Zij
heeft 25 jaar gewerkt in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking waarin ze
veel ervaring opdeed bij mensen met een licht verstandelijke beperking en moeilijk verstaanbaar
gedrag. Zij was docent verpleegkunde op de hbov Nijmegen met als aandachtsgebied
mensen met een verstandelijke beperking. Adinda Lichtendahl deed de opleiding
‘Ethiek in de zorg-sector’ en ‘Gespreksleider moreel beraad’. Haar jarenlange ervaring in
de zorg leverden mooie casu.stieken voor het onderwijs.
Joke van der Meer (1952) was na de opleiding hbov werkzaam in de zorg voor mensen met
een verstandelijke beperking en in de jeugdpsychiatrie. Als docent aan de HAN, studierichting
verpleegkunde, gaf zij onderwijs over psychiatrie en mensen met een verstandelijke
beperking en was zij co.rdinator praktijkbureau. Na het behalen van de Master of
Science verlegde zij haar aandacht naar onderwijsontwikkeling en onderzoek. Ze zat een
aantal jaren in de redactie van Onderwijs en Gezondheidszorg. Joke van der Meer maakt
deel uit van de redactie van dit boek.
Erwin Meinders (1970) is ondernemer en innovatiestrateeg. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring
in het ontwikkelen en vercommercialiseren van kennis en technologie voor onder
andere hightech-systemen en medische apparatuur. Als zorgvrijwilliger werkte hij 25
jaar met mensen met een verstandelijke beperking. Sinds vijf jaar zet hij zijn kennis en
ervaring in voor het implementeren van innovaties en ondersteunende technologie voor
zorgvraagstukken in de VG-sector. Erwin Meinders is oprichter en directeur van Mentech,
een bedrijf dat oplossingen voor de langdurige zorg ontwikkelt en vermarkt, zoals het
stressherkenningssysteem HUME en de digitale assistent NOA.
Gerrieta Muis (1981) is orthopedagoog en heeft in verschillende functies binnen de gehandicaptenzorg
gewerkt. Sinds 2008 is zij werkzaam op de Hogeschool Windesheim bij
de opleiding Social Work. Hier heeft ze verschillende lessen ontwikkeld; ze gaf les over
emotionele ontwikkeling en communicatie bij mensen met een beperking. Zij begeleidt
studenten die voor hun studie werkzaam zijn in projecten binnen de gehandicaptenzorg
in Uganda en Vietnam. Daarnaast is zij samen met Mieke Steenhuis co.rdinator van de
specialisatie gehandicaptenzorg en de minor Onbegrepen Gedrag bij mensen met (L)VB
en NAH.
Annette van der Putten (1969) is hoogleraar bij de basiseenheid orthopedagogiek ‘Leren en
Ontwikkelen’ van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Zij studeerde naast (kinder)fysiotherapiebewegingswetenschappen
aan de VU te Amsterdam en promoveerde op een bewegingsgeori.nteerde
interventie bij kinderen met (zeer) ernstig verstandelijke en meervoudige
beperkingen aan de RUG. Haar expertise betreft de opvoeding en ondersteuning
van kinderen, adolescenten en volwassenen met een (zeer) ernstig verstandelijke en
meervoudige beperking. Vanuit haar functie geeft ze les aan(toekomstige) gedragswetenschappers
en begeleidt zij diverse (promotie)onderzoeken. Tevens is zij hoofd van het
managementteam van de Academische werkplaats EMB: een samenwerkingsverband tussen
praktijk, ervaringsdeskundigheid en de wetenschap om de zorg en ondersteuning van
mensen met (zeer) ernstig verstandelijke en meervoudige beperkingen en hun naasten
te optimaliseren (zie o.a www.aw-emb.nl). Ook is zij directeur onderzoek van de afdeling
pedagogische en onderwijswetenschappen van de RuG.
Dorothea Timmers-Huigens (1942) is onder andere gezondheidspsycholoog (BIG). Ze is de
grondlegger van de theorie van de ervaringsordening. Ze is werkzaam als consulent voor
het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE). Dorothea Timmers-Huigens heeft talrijke
boeken op haar naam staan, waaronder Observeren en rapporteren in de zorg- en hulpverlening.
In 2016 verscheen haar boek Ervaringsordening – zorg, welzijn, onderwijs.
Tess Tournier (1986) is coach behandelsystemen en Orthopedagoog-Generalist i.o bij
ASVZ. Van 2014 tot 2021 was zij werkzaam als science practitioner bij de Academische
Werkplaats Leven met een verstandelijke beperking (Departement Tranzo; Tilburg School
of Social and Behavioral Sciences) van Tilburg University. Zij voerde een promotieonderzoek
uit naar het orthopedagogisch behandelmodel Triple-C, een methodiek voor
de begeleiding en behandeling van mensen met een verstandelijke beperking en bijkomende
gedragsproblemen of psychische problemen.
Hans van Wouwe (1957) is orthopedagoog/gz-psycholoog en was tot aan zijn pensionering
hoofd behandeling van ASVZ. Hij werkte ruim 35 jaar in de zorg voor mensen met een
verstandelijke beperking en was naast zijn reguliere werkzaamheden ruim 25 jaar consulent
voor het CCE (Centrum voor Consultatie en Expertise). Hij is gespecialiseerd in de
behandeling van mensen met ontwikkelingsstoornissen (waaronder autisme) en ernstige
psychische en gedragsproblemen. Hans van Wouwe is een van de ontwikkelaars van het
Triple-C-model en (co)auteur van verschillende boeken en artikelen over deze methode.